Stabat Mater – Vivaldi & Pergolesi

KDE?

Location

Klášterní kostel
Kladská, 787 01 Šumperk

KDY?

Date

17. 03. 2024

Time

19:00
O KONCERTU

 

Program:

Antonio Vivaldi – Stabat Mater

Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Mater

Účinkují: Vojtěch Pelka (kontratenor), Eliška Zajícová (mezzosoprán), Musica Florea (umělecký vedoucí Marek Štryncl)

 

VOJTĚCH PELKA (kontratenor)
Vojtěch Pelka je kontratenorista současné mladé operní generace a průkopník kontratenorového oboru v České republice. V současné době je posluchačem šestého ročníku Konzervatoře Jana Deyla v Praze v pěvecké třídě prof. Barbory Klozové Velehradské. Již od počátku studií klasického zpěvu se úspěšně účastnil řady mezinárodních pěveckých soutěží v České republice. Asi nejvýraznějším úspěchem byla soutěžní přehlídka konzervatoří České republiky 2019 (2. místo a mimořádnou cenu za interpretaci Mozartovy árie).

V letech 2018-22 působil v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. V sezóně 2019/20 debutoval ve Slezském divadle Opava rolí Cherubína v opeře Figarova svatba (W. A. Mozart) a v rámci festivalu Opera 2022 také v Praze. V divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni následovala titulní role císaře Nerona v Monteverdiho opeře Korunovace Poppey.

V prosinci roku 2021 na Festivalu Opera Schrattenbach ztvárnil roli Dafnise ve světové premiéře opery Poklad Arkádie od Tomáše Hanzlíka. Za svůj výkon byl Hereckou asociací vybrán do širší nominace na cenu Thálie za rok 2022 v oboru opera. V srpnu téhož roku se stal semifinalistou prestižní pěvecké soutěže Cesti competition v Innsbrucku. Pelkův soutěžní výkon zaujal natolik, že mu byla nabídnuta role Morasta ve Vivaldiho opeře La fida ninfa (Insbrucker Festwochen der Alten Musik srpen 2023). Od roku 2022 hostuje v Moravském divadle Olomouc (Sextus v Mozartově opeře La clemenza di Tito).

Při své koncertní a jevištní činnosti spolupracuje s tělesy, jako jsou Plzeňská filharmonie, Štátný komorný orchester Žilina, Czech Ensemble Baroque, Musica Florea, Ensemble Damian, Orchestr MDO či pravidelně koncertuje s harfistkou Barborou Plachou. V září 2019 nahrál v Mannheimu pro společnost CPOCD vybraných árií z oper I. Holzbauera a J. A. Koželuha.

 

ELIŠKA ZAJÍCOVÁ (mezzosoprán)
Mezzosopranistka Eliška Zajícová obsadila 1. místo v soutěži B. Martinů v Poličce a 2. místo na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Svůj operní debut zažila ve světové premiéře opery hongkongského skladatele Daniela Lo – A Woman Such As Myself. Pravidelně spolupracuje se soudobými skladateli a prezentuje jejich díla. 

 

MUSICA FLOREA (umělecký vedoucí Marek Štryncl)
Soubor Musica Florea byl založen roku 1992 violoncellistou a dirigentem Markem Štrynclem jako jeden z prvních výrazných počinů na poli stylově poučené interpretace v České Republice. Hra na dobové nástroje podložená studiem dobových pramenů a estetiky, badatelská činnost a kreativní oživování zapomenutých interpretačních stylů i prostředků se staly základními charakteristickými rysy ansámblu.

Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální díla symfonická, oratorní i operní od počátků baroka až po 20. století.

Musica Florea hostovala od počátku své existence na významných světových festivalech                          a spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, Nancy Argenta, Veronique Gens, Paul Badura – Skoda, Susanne Rydén, Peter Kooij, Gianluca Capuano, Furio Zanasi, Martina Janková, Lorenzo Charoy, Orlando Consort, Les Pages et les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles, Le Poeme Harmonique ad.) a obdržela řadu prestižních ocenění (např. nejvyšší ohodnocení Diapason, cenu Zlatá Harmonie, ocenění Cannes Classical Award  ad.).

Od roku 2002 soubor pořádá vlastní koncertní řady, ve kterých klade důraz na prezentaci nově objevených skladeb i skladeb již známých, které si ale zasluhují návrat k interpretační původnosti. Musica Florea je též iniciátorem novodobých nastudování oper a baletů především období baroka, často v novodobých premiérách (např. balet Josepha Starzera La guirlande enchantée, světová premiéra Armidy G. Scarlattiho, balet Opuštěná Didó Gaspara Angioliniho, opera Johanna J. Fuxe Costanza e Fortezza, opera G. F. Händla, F. Bononciniho a F. Amadeiho Muzio Scevola, která měla novodobou premiéru na festivalu Händel-Festspielle, divadelní slavnost Phasma Dionysiacum Pragense, ad.). V roce 2014 vznikla pro přiblížení dobové divadelní praxe mobilní scéna na principech barokního divadla Florea Theatrum.

Musica Florea se v posledních letech systematicky věnuje rovněž symfoniím Antonína Dvořáka podle principů romantické interpretace na dobové romantické nástroje a pořizuje komplet jejich nahrávek. Rozsáhlé oratorní skladby či mše pak realizuje Musica Florea ve spolupráci s vlastním sborem Collegium Floreum, který také založil a jako sbormistr vede Marek Štryncl.

 


SDÍLET KONCERT
DALŠÍ KONCERTY